آفتاب پنهاني"جانم فدای محمد رسول الله و اهل بیت پاکش"
 
طلوع مي كند آن آفتاب پنهاني* ز سمت مشرق جغرافياي عرفاني

بخش های دیگر

فتوبلاگ من
پرسش و پاسخ
یادداشت بازدیدکنندگان
گالری وبلاگ

جستجو

دوستان من

 

مقالات ویژه نامه
بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين بعثت حضرت خاتم‌الانبيا محمد مصطفي(ص)، بي‌ترديد، عظيم‌ترين، تأثيرگذارترين و پر رمز و رازترين پديدة هستي است؛ چرا كه خداوند متعال پس از گذشت....

ارمغان بعثت براي بشريت

ارمغان بعثت براي بشريت بشر در آغاز داراي زندگي اساس و جامعه اي ابتدايي بود و چون به تدريج بر تعداد افراد افزوده شد، بين آنان بر اثر تضاد منافع، اختلافات رخ داد، ....

بعثت روز بيداری

بعثت روز بيداری يکي از معاني بعثت ، برانگيختن و برخيزاندن است و معني ديگر؛ فرستادن و زنده کردن و بيدار کردن و بيدار ماندن.محققان و مورخان بزرگ زندگي ...

بعثت ، غدير و مهدويت

بعثت ، غدير و مهدويتدر نوشتار حاضر، ابتدا رابطه بعثت و مهدويت و حکومت عدل جهاني امام عصر(عج) در ضمن آيه اظهار (هو الذي ارسل رسوله بالهدي...) بحث و بررسي شده

تاريخ و زمان بعثت

تاريخ و زمان بعثتدرباره تاريخ بعثت رسولخدا(ص)در روايات و احاديث‏شيعه و اهل سنت اختلاف است و مشهور ميان علماء ودانشمندان شيعه آن است كه ...

واقعیت ‏بعثت از نگاه اهل بیت

واقعیت ‏بعثت از نگاه اهل بیتبعثت پیغمبر اسلام یا برانگیخته شدن آن حضرت به مقام عالى نبوت و خاتمیت، حساس‏ترین فراز تاریخ درخشان اسلام است. ...

بعثت از دیدگاه امام خمینی (ره)

بعثت از دیدگاه امام خمینی (ره)زمان ها خودشان هیچ مزیتی ندارند بعضی بر بعضی، زمان یک موجود ساری متحرک است و متعین و هیچ فرقی ما بین قطعه ای با قطعه ای دیگر نیست. ...

تكامل انسان، هدف بعثت انبياء

تكامل انسان، هدف بعثت انبياء يك سؤال اساسى در بحث از رسالت پيامبران، پرسش از هدف اصلى‏آنان است. آيا پيامبران براى آبادى دنياى مردم آمدند يا سعادت اخروى‏ايشان؟! ...

نقش سيره و شخصيت رسول الله (ص) در گسترش اسلام در دوران بعثت (1)

نقش سيره و شخصيت رسول الله (ص) در گسترش اسلام در دوران بعثت (1)دوران سيزده ساله ي بعثت نبوي، طي سه مرحله: دعوت مخفيانه دعوت خويشان و اقوام و و دعوت علني و عمومي، با موفقيت ادامه يافت ...

تجلی نور

تجلی نور پيام مبعث را مى‏شود در قرآن، در بخشهاى برجسته‏يى جستجو كرد. من دو قسمت از اين پيام عظيم را اشاره مى ‏كنم، ...

عدالت اخلاقي فلسفه رسالت و بعثت رسول‌الله(ص)

عدالت اخلاقي فلسفه رسالت و بعثت رسول‌الله(ص) از نظر قرآن، «عدالت» اصل و مبدأ هستى بوده وخلقت بر پايه عدالت صورت گرفته است; يعنى هستى بر اساس آن به وجود آمده است: ...

بعثت ، حرکت عظيم براي نجات انسانها

بعثت ، حرکت عظيم براي نجات انسانهاواقعه ي عظيم بعثت، با وجود گذشت قرنهاي متوالي و اظهار نظر متفکران و انديشمندان عالم، همچنان شايسته و درخور تدقيق و تامل از جوانب مختلف است. ...

نهضت قرآني و احساس بعثت

نهضت قرآني و احساس بعثتيادآوري بعثت به معناي يادآوري يک حادثه ي تاريخي نيست اين آن نکته اي است که ما بايد در مواجهه ي با اين واقعيت بزرگ و اين خاطره ي ارجمند بشري ...

بعثت، پيامى براى همه بشريت‏

بعثت، پيامى براى همه بشريت‏ دنياى محيطِ بر آن پيام و محل پيدايش اين پيام، دنياى بسيار بد و غيرقابل تحملى بود؛ دنياى گرايش و جذب ماديات شدن؛ دنياى خوى حيوانى؛ دنياى بى‏مهارىِ ...

نقش سيره و شخصيت رسول الله (ص) در گسترش اسلام در دوران بعثت (2)

نقش سيره و شخصيت رسول الله (ص) در گسترش اسلام در دوران بعثت (2)تحمل تهمت ها و مشکلات سخت، استهزا، تطميع، تهمت ساحري و شاعري، طوفان مصايب و شکنجه ها، محاصره ي اقتصادي و زخم برداشتن ...

آخرت و خدا، هدف بعثت انبیا ؟! (1)

آخرت و خدا، هدف بعثت انبیا ؟! (1) ‌‌1) مواجهه‌ با مسئله‌ دین‌ از منظرکارکردگرائی‌ (فونکسیونالیستی) و ابزارانگاری‌ (انسترومنتالیستی)، اساساً‌ یک‌ نگاه‌ دین‌باورانه‌ و مؤ‌منانه‌ به‌ دیانت، نمی‌تواند ...

آخرت و خدا، هدف بعثت انبیا ؟! (2)

آخرت و خدا، هدف بعثت انبیا ؟! (2) 5) آقای‌ بازرگان‌ معتقد است‌ که‌ حکومت، همینقدر کافی‌ است‌ به‌ احکام‌ و روح‌ دین‌ پایبند باشد اما دیگر لازم‌ نیست‌ که‌ دینی‌ هم‌ باشد. ...

بعثت نور، حيات هميشگي انسان

بعثت نور، حيات هميشگي انسانستاره اي بدرخشيد و ماه مجلس شد دل رميده ما را انيس و مونس شد نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد سالروز بعثت پيامبر اکرم(ص)، روز بزرگي ...

دين پيامبر (صلی الله علیه وآله)قبل از بعثت

دين پيامبر (صلی الله علیه وآله)قبل از بعثتاتفاق مسلمانان بر آن است كه پيامبر اكرم - صلى الله عليه و آله و سلم - در سن چهل سالگى به رسالت مبعوث شده اند، حال سوال اين است ...

 
بانک احادیث

کلام گهربار پیامبر اکرم

سیره حضرت محمد

احادیث ویژه مبعث

 
 
 
بانک پرسش و پاسخ
 

حکم خواندن مرثیه در عید مبعث

سیوه نماز خواندن پیامبر قبل از نزول سوره حمد

دین حضرت محمد قبل از بعثت

آیا پیامبر قبل از بعثت واجب الاطاعه بوده

 
 
 
پیامک

پایگاه رسول نور (ص)

پایگاه اطلاع رسانی آل محمد

 
 
پیامک

سیره اخلاقی پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم)

سیره سیاسی پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم)

سیره اجتماعی پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم)

ویژه نامه پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم)از نگاه اندیشمندان

داستان هایی از نبی رحمت (ص)

اشعاری در وصف رسول مهربانی ها

ویژه نامه میلاد پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)

 
 
کارت پستال
 
  مبعث حضرت رسول...
 
  کارت پستال های ولادت امام علی (ع)
 

کارت پستال های عید مبعث

 
 
بانک صوت و فیلم
 

مداحی مبعث پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله

عید مبعث

کلیپ صوتی به مناسبت مبعث رسول اکرم

مجموعه سخنرانی پیرامون پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

مجموعه سخنرانی پیرامون نبوت

 
 
 
گالری تصاویر
 
  مبعث حضرت رسول...
 
   آلبوم حضرت محمد صلی الله علیه
 

آلبوم حضرت محمد صلی الله علیه

 
 
تلفن همراه
دانستنی های نبوی      کتاب رستاخیز جانها
     
 ختم نبوت    حدیث معراج
     
 تم پیامبر (ص)    تم پیامبر (ص)
     

نرم افزار پیامبر

کتاب با پیامبر

کتاب تاریخ پیامبر اسلام(ص)

تم پیامبراکرم

پس زمینه حرم پیامبر

پس زمینه جلوه عشق

پس زمینه محمد رسول الله

زیارت پیامبر(ص)

ادرک یا رسول الله

نماهنگ اقراء

یا محمد

پیامبر روشنایی

 
 
بانک مقالات

طرح امامت در آغاز بعثت

بعثت نور

شبهه براهمه پیرامون بعثت و وحی

 
 

نوشته شده در تاريخ سه شنبه سی ام خرداد 1391 توسط شكوفه
مقالات ویژه نامه
نگاهی به زندگانی امام كاظم (ع)

نگاهی به زندگانی امام كاظم (ع) ابوالحسن موسی بن جعفر (ع) امام هفتم از ائمه اثنی عشر (ع) و نهمین معصوم از چهارده معصوم (ع) تولد آن حضرت در ابواء (محلی میان مكه و مدینه) ...

احیاگر جنبش علمی امام صادق (ع)

احیاگر جنبش علمی امام صادق (ع) هفتم صفر سال 128 هجری آسمان «ابواء»- منطقه کوچکی میان مکه و مدینه- با شکفتن گلی دیگر از گلستان امامت عطرآگین گشت. موسی کاظم(ع) از مادری به نام «حمیده خاتون»...

نقش امام موسی کاظم علیه السلام در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی (1)

نقش امام موسی کاظم علیه السلام در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی (1) این تحقیق اختصاص به موضوع «نقش امام موسی کاظم در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی» دارد. سعی شده در این تحقیق از منابع اصلی؛ از جمله الارشاد شیخ مفید، مروج الذهب مسعودی، تاریخ یعقوبی ابن واضح،

جهاد مستمر حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام

جهاد مستمر حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام این مقطع سی و پنج ساله (از 148تا 183هجری) یعنی دوران امامت حضرت ابی الحسن موسی بن جعفر علیهما السلام یکی از مهمترین مقاطع ...

امام کاظم (ع) اسوه ظلم ستیزی

امام کاظم (ع) اسوه ظلم ستیزی بی تردید برای استواری و مقاومت در راه عقیده، پشتوانه ای قوی و نیرومند لازم است. طبق آموزه های قرآنی بهترین پشتوانه هر انسان حقیقت طلبی، اتکا به حضرت پروردگار است...

عبد صالح ، کانون حکمت و اندیشه

عبد صالح ، کانون حکمت و اندیشههفتمین جلوه خورشید هدایت و وارث ولایت کبری؛ امام موسی کاظم(ع) در هفتمین روز ماه صفر 128 ق. در «ابواء» منطقه ای میان مکه ...

شیوه های مبارزه ی سیاسی امام کاظم علیه السلام

شیوه های مبارزه ی سیاسی امام کاظم علیه السلاماوضاع سیاسی و اجتماعی عصر امام در چند محور قابل بررسی است که به مواردی اشاره می کنیم: محور نخستین: برنامه ریزی فکری و آگاهی بخشی در زمینه ی مسائل اعتقادی و چاره گری ...

استراتژی مبارزه در سیره امام هفتم (ع)

استراتژی مبارزه در سیره امام هفتم (ع) امام موسی بن جعفر(ع) همان راه و روشی را ادامه داد كه امام صادق(ع) درروبرو شدن با اجتماع، بر محور عمل و برنامه ریزی اتخاذ كرده بود. این محورها عبارتند از...

حکایاتی شگرف از امام کاظم(علیه السلام)

حکایاتی شگرف از امام کاظم(علیه السلام)مرحوم طبرسی در كتاب شریف خود به نام احتجاج آورده است : روزی مهدی عبّاسی با حضور بعضی از علماء اهل سنّت و از آن جمله ابویوسف...

مرارت ها و شهادت‏ امام کاظم علیه السلام

مرارت ها و شهادت‏ امام کاظم علیه السلامرنجها و غمهاى امام موسى بن جعفر بعد از فاجعه كربلا، دردناكتروشدیدتر از سایر ائمه‏علیهم السلام‏بود. هارون الرشید همواره در كمین ایشان‏بود، امّا نمى‏توانست به آن‏حضرت آسیبى برساند. ...

 
بانک احادیث

کلام گهربار امام کاظم (علیه السلام)

 
 
 
بانک پرسش و پاسخ
 

پرسمان ویژه امام کاظم (علیه السلام)

 
 
 
بانک صوت و فیلم

شهادت امام موسی کاظم علیه السلام

زیارت امام موسی کاظم علیه السلام

ای وجودت مطلع الانوار یا موسی بن جعفر

امام کاظم و مرد سیاه چهره

امام موسی کاظم علیه السلام متعال

 
 
 
کارت پستال

کارت پستال های شهادت امام موسی کاظم (علیه السلام)

 
 
پیامک

پیامک های تسلیت شهادت امام كاظم (علیه السلام)

 
 
بانک مقالات

بخشى از اخلاق ، صفات و كرامات امام كاظم علیه السلام

حق گرایی و باطل ستیزی امام كاظم (ع)

اندیشه سیاسی امام موسی کاظم (ع)

هدایت سیره تربیتى امام کاظم (ع)

نقش امام موسی کاظم علیه السلام در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی (2)

کاظم الغیظ (ع) و سیاست

جستاری کوتاه در زندگی امام موسی کاظم(علیه السلام)

امام كاظم(علیه السلام)و مدیریت پیشگیری از تعارضهای میان افراد

کرامت امام کاظم(ع)

اخلاق نیک امام کاظم علیه السلام و نتیجه ی آن

دانستنی هایی درباره هفتمین اختر تابناک امامت

کتاب شناسی امام کاظم(علیه السلام)

رهنمود های تربیتی امام موسی کاظم (علیه السلام )

امام كاظم(ع)؛ تجلی سخاوت بی پایان علوم

فضایل و مناقب امام موسى بن جعفر (علیه السلام)

پرتوى از سیره و سیماى امام موسى کاظم(علیه السلام)

اخلاق و رفتار امام موسى بن جعفر (علیه السلام)

دوره امامت امام موسى بن جعفر (علیه السلام)

با امام كاظم(علیه السلام) در سایه قرآن

 
 
   

نوشته شده در تاريخ شنبه بیست و هفتم خرداد 1391 توسط شكوفه

http://rasekhoon.net/userfiles/Article/1390/05/0025939.JPG

نویسنده : محمود مطهری نیا

 
يکي از ابزار‌هاي کهن و قديمي شيطان استفاده از ابزار بدل‌سازي و نسخة بدل حقايق است. افرادي که بخشي از حقايق را مي‌فهمند نه کلّ آن را به همان اندازه حقيقت را پذيرفته و از بقيّه‌اش بي‌خبر مي‌ماند يا با توجّه به کم اطّلاعي نسبت به بقيّة موضوع موضع‌گيري مي‌کند. جريان‌هاي مدّعيان نبوّت، امامت، مهدويّت و معنويّت در طول قرن‌ها آدميان بسياري را به خود مشغول ساخته و آنها را يا از مسير حق و حقيقت خارج ساخته‌اند يا حتّي در موارد متعدّد به ورطة هلاکت انداخته‌اند.

مدّعيان معاصر
 

در سال‌هاي اخير، رواج پديدة اوهام و خرافه، رونق بازار عرفان‌هاي مجازي و معنويّت‌هاي فانتزي، گسترش طريقت‌هاي منهاي شريعت، رشد شبه‌عرفان‌هاي ژله‌اي با رنگ و بوي شهوت، شهرت و ثروت و گرمي بازار مکّارة مدّعيان دروغين به ويژه متمهّدان و مدّعيان دروغين مهدويّت رشد فزاينده و نگران کننده‌اي يافته است.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه بیست و هفتم خرداد 1391 توسط شكوفه

http://rasekhoon.net/userfiles/Article/1390/09/03/2586.JPG

حكايت نيكبختان
 

فقها، مراجع و علماى با تقواى شيعه همواره مورد عنايت ويژه حضرت بقية‏اللّه‏(ع) بوده‏اند؛ به نحوى كه گروهى از آن بزرگواران به شرف بزرگ درك حضور مبارك آن حضرت نايل شده يا صداى ملكوتى و نغمه دلنواز ايشان را شنيده‏اند يا به گونه‏هاى مختلف؛ مانند تقدير و تشكر، دعاى خير، ارشاد و راهنمايى، تصحيح اشتباهات، پاسخ به سؤالات و... مشمول لطف و عنايت آن حضرت(ع) واقع شده‏اند.
از جمله اين عنايات ويژه دستور حضرت ولى‏عصر(ع) به برخى از علما و انديشمندان شيعه جهت تأليف كتاب است، كه در اين نوشتار به مواردى از آنها اشاره مى‏كنيم:

1. شيخ صدوق(م 381 ق.)



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه بیست و هفتم خرداد 1391 توسط شكوفه

http://rasekhoon.net/userfiles/Article/1390/09/001/0021560.JPG

نویسنده : مجتبی امیریان
منبع : اختصاصی راسخون

 فصل سوم 
 
چرا غيبت؟
 
علت، فلسفه يا حكمت غيبت در منابع

غيبت از احكام تعبدي
 

پيش از آن كه به مبحث بسيار مهم علت غيبت بپردازيم، گوشزد نمودن اين نكته بسيار لازم است كه، غيبت از احكام تعبدي است، و هر چند براي آن عللي را متذكر شده اند، اما اين علت ها تنها مي تواند به عنوان حكمت غيبت، و نه علت آن، مورد توجه قرار گيرد. خداوند متعال از آنرو كه عالم و حكيم است در تمامي افعالش دو جنبه بارز مشهود است:
1) تمامي اين اعمال بر اثر علم و نه جهل واقع مي شود، و از اين رو كاري كه خلاف مقتضاي علم باشد از او صادر نمي شود.
2) از آنجا كه او حكيم است تمامي ا عمالش بر اساس حكمت است. منظور از حكمت در اينجا، قراردادن هر شيء در عالي ترين موضعي كه شايسته آن است، مي باشد. از اين رو افعال خداوند هم عالمانه است و هم حكيمانه؛ يعني هم به پشتوانه علم بي انتهاي او واقع مي شود، و هم به سبب استواري بر پايه رفيع حكومت او، به شايسته ترين گونه ممكن انجام مي پذيرد. بديهي است كه علم و حكمت عالمان و حكيمان بشري نيز، تنها پرتوي از علم و حكمت اوست و به هيچ وجه نمي توان اين دو را با هم مقايسه گرفت. از سوي ديگر، علم آدميان به سبب محدود بودن وجود آنان، محدود است و نمي تواند علل تمامي افعال خداوند را، درك كند. از اين روست كه اعمال و اراده هاي خداوند را به دو گونه مهم تقسيم كرده اند:
1) اعمال و اراده هايي كه در شمار احكام تعبدي قرار ندارد. ملاك اين دسته از احكام بوسيله آدمي قابل درك و شناخت است و تعبد در آن راه ندارد. علت طلوع خورشيد از سويي و غروب آن در سويي ديگر آسمان، علت كروي بودن زمين وگردش خاص آن در مدار خود، علت برخورداري انسان از قواي پنجگانه و ... در اين شمار است. به تعبيري ديگر، بهره عمده اي از احكامي كه خداوند بصورت سنن ثابت،‌ در طبيعت به وديعت نهاده است، از اينگونه است. دانش بشري نيز به مقتضاي تكامل و پيشرفت خود، هر لحظه به علت برخي از اين احكام پي مي برد.
2) اعمال و اراده هايي كه علت آنها بر انسان پوشيده است. بر اساس آنچه گذشت، ديديم كه تمامي افعال خداوند بر دو پايه علم و حكمت استوار است؛ اما آيا بشر مي تواند به تمامي علتهاي اراده خداوند ـ كه ناشي از علم و حكمت بي انتهاي اوست ـ پي برد؟ بدون ترديد محدود بودن دانش و ادراك بشري، او را از درك علت اراده هاي خداوندي باز مي دارد، از اين روست كه بسياري از احكام وضع شده از سوي خداوند در شمار تعبديات قرار دارد. منظور از تعبديات، همين دسته از احكامي است كه علت آن براي انسان شناخته شده نيست. تقريباً تمامي احكام شرعي و بسياري از احكامي كه ارتباط با عالم غيب دارد،‌ در شمار همين دسته است. هرچند مي دانيم كه وجوب روزه در ماه رمضان بنا بر مصالح خاصي است، و كميت ركعات نمازهاي واجب پنجگانه، و احكام طهارت و نجاست و امثال آنها نيز بر اساس حكمت ها و مصلحت هاي ويژه اي صورت گرفته است، اما بديهي است كه از چيستي اين مصالح آگاهي نداريم. بيفزاييم كه هر چند شماري از عالمان مسلمان در كتاب هايي به توضيح شماري از علل احكام پرداخته اند و حتي علل الشرايع، نگاشته اند. اما اين كتاب ها حداكثر مي تواند حكمت احكام را آشكار سازند و نه علت هاي آن را، از اين رو مناسبتر بود كه اين دسته از كتابها را حكم الشرايع نامند و نه علل الشرايع. مسأله غيبت حضرت حجت (ع) نيز، در شمار همين احكام تعبدي است، هر چند حكمت هايي براي اين سنت قطعي الهي ـ كه در كلمات انبياء الهي (ع) و صاحبان عصمت تامه عليهم السلام به آن اشاره شده ـ ذكر شده است؛ اما اين حكمت ها نمي تواند علت واقعي واقعه غيبت را براي ما آشكار سازد. چه اصولاً علم ما آنچنان ناقص است كه نمي تواند به چرايي اراده هاي خداوند متعال پي برد. به عنوان نمونه، به تعبير آفريدگار توانا: الله اعلم حيث يجعل رسالته(64) خداوند خود مي داند كه امانت رسالت را بر عهده چه كسي وانهد. اما آدميان از علت آنكه در ميان تمامي قوم بي اسرائيل، حضرت موسي و پس از ايشان حضرت عيسي (ع) به نبوت برگزيده مي شوند، و يا پيامبر (ص) در ميان سرزمين خشك حجاز و در ميان آن قوم خشن به نبوت و رسالت مبعوث مي شدند، آگاهي ندارند. از همين رو بود كه مشركان، متعجبانه باز مي پرسيدند كه: چرا خداوند با وجود افرادي كه از ثروت و موقعيت برتري برخوردارند، فرزند بزرگوار حضرت عبدالله (ع) را به رسالت برگزيده است؟ اين از آن رو بود، كه علت بعثت ايشان بر تمامي افراد بشر پوشيده است،‌ و تنها خداوند از علت اين تصميم و اراده خود آگاه است. مسأله غيبت نيز از همين كيفيت برخوردار است. چه، چرايي آن به صورت واقعي بر تمامي افراد بشر پوشيده است و تنها صاحبان عصمت از آن آگاهند. اراده خداوند بر آغاز دوران غيبت، همانند اراده او بر پايان آن و آغاز دوران ظهور است. چه همانگونه كه كسي از زمان وقوع ظهور و علت انجام آن در زمان خاص، آگاهي ندارد، علت وقوع آن و نيز زمان آغاز آن بر همگان پوشيده است. اكنون با ذكر اين مقدمه به بررسي علت غيبت و يا به تعبير صحيح تر، حكمت غيبت آن بزرگوار مي پردازيم.

علت وقوع غيبت



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه بیست و هفتم خرداد 1391 توسط شكوفه